02.03.2013

Reprezentanții Grupurilor de Acțiune Locală (GAL) din Regiunea 7 Centru s-au întâlnit timp de 3 zile la Alba Iulia pentru a dezbate și analiza principalele probleme cu care se confruntă la implementarea planurilor de dezvoltare locală pe AXA IV LEADER, din Planul Național de Dezvoltare Rurală (PNDR). Conferința Regională a fost organizată de Federația Națională a Grupurilor de Acțiune Locală din România (FNGAL) împreună cu GAL-urile din județul Alba: ,,Tara Secașelor Alba-Sibiu” – președinte Mihaela Vinț, ,,Pe Mureș și pe Târnave” – președinte Silviu Vințeler și Valea Ampoiului – Valea Mureșului” –președinte Constantin Bârsan.

                La întâlnire au participat reprezentanții a 25 de GAL-uri din Regiunea7 Centru, precum și din celelalte regiuni de dezvoltare. Lucrările au fost prezidate de președintele Federației Naționale a GAL-urilor din România, Alexandru Potor. Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit (APDRP) a fost reprezentată de directorul general adjunct, Nicolae Popa.

                Evidențierea principalelor probleme întâmpinate în funcționalitatea GAL-urilor și în contractarea proiectelor au fost discutate împreună cu reprezentanții Direcțiilor și Oficiilor Județene pentru Dezvoltare Rurală (DJPDRP/OJPDRP) din Regiunea Centru precum și reprezentanți ai Centrului de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit Centru 7 Alba Iulia (CRPDRP).

                Propunerile pentru îmbunătățirea ghidurilor, manualelor de procedură aferente AXEI IV LEADER au fost dezbătute împreună cu reprezentanții Autorității de Management din cadrul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale (AM-MADR).

                Rezultatele întâlnirii s-au concretizat într-o serie de propuneri ce au fost adresate Ministerului Agriculturii și Agenției de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit. Ele vor contribui la unificarea viziunilor privind dezvoltarea rurală și oportunitățile pe care le oferă implementarea AXEI IV LEADER în România.

                Directorul general adjunct al APDRP, Nicolae Popa, a declarat pentru ziarul Unirea că în timpul întâlnirii cu reprezentanții GAL-urilor din regiunea Centru au fost ridicate două probleme majore: problema întârzierilor înregistrate la  contractările cererilor de finanțare a proiectelor depuse de GAL-uri la filialele din teritoriu ale APDRP și insuficiența banilor destinați finanțării GAL-urilor. Se pare că prima problemă este pe cale de a se rezolva, după ce Nicolae Popa s-a implicat personal: ,,Am trimis deja de joi, 28 februarie, o notă internă tuturor centrelor regionale și oficiilor județene ale APDRP ca în perioada următoare să analizeze cu prioritate proiectele depuse de GAL-uri și de maximă urgență să încheie contracte de finanțare. Acest lucru trebuie să se concretizeze într-o lună, maxim o lună și jumătate”. Directorul adjunct al APDRP a explicat că s-a ajuns la aceste întârzieri deoarece APDRP a avut alte priorități impuse de UE, de exemplu evaluările dosarelor depuse pe Măsurile 112, 313, 125. În plus, controalele Curții de Conturi Europene au provocat alte întârzieri deoarece a trebuit să fie reevaluate circa 2000 de proiecte cărora li s-a făcut o nouă analiză administrativă.

                O altă problemă ridicată în discuțiile cu reprezentanții GAL-urilor a fost aceea a plății pentru funcționalitatea GAL-urilor. ,,S-a cerut ca toate cheltuielile de funcționare a GAL-ului să fie acordatre în prima tranșă, la semnarea contractului de finanțare, fără a se avea în vedere și etapele următoare de implementare a dosarelor, când iarăși este nevoie de finanțare. Există în acest caz marele pericol să se cheltuiască acești bani fără să se fi implementat vreo măsură de finanțare, rezultând un blocaj total al activității GAL-ului respectiv. Noi am venit cu o soluție ce le va rezolva problema cheltuielilor de funcționare: la contractare se va acorda 50%  plată pentru cheltuielile de funcționare a GAL-ului, urmând ca cealaltă parte de 50% să se achite în funcție de depunerile de proiecte din perioada următoare. Pentru acestea, la întoarcerea la București, voi trece la modificarea procedurii de lucru, care acum presupune plata cheltuielilor de funcționare în funcție de numărul de proiecte depuse de un GAL. Voi solicita avizul de la APDRP, minister iar apoi reglementarea va fi comunicată în teritoriu pentru a putea fi aplicată rapid”, a explicat directorul general adjunct al APDRP, Nicolae Popa. Oficialul a mai precizat că în cadrul acestei întâlniri regionale a mai depistat probleme în interpretarea ghidurilor GAL, a normelor de procedură. ,,Pentru o viitoare interpretare unitară a acestora am stabilit ca în perioada următoare la APDRP să organizăm întâlniri tematice pentru uniformizarea hotărârilor luate de toate unitățile APDRP din România”, a mai completat directorul adjunct APDRP.

SURSA: Ziarul Unirea, 2 martie 2013                                                                     Autor: Nicoleta Idita-Tomuta

Date de contact pentru informatii suplimentare

www.galvam.ro, email: gal.vavm@yahoo.com;

Telefon/Fax: 0258-760480;

Barsan Constantin Mircea: 0744636591;

Sau la sediul GAL "Valea Ampoiului-Valea Muresului", din comuna Vintu de Jos, str. Lucian Blaga, nr. 20, judetul Alba, in intervalul orar 12:00 - 14:00

Comments are closed.

Harta proiecte finantate
harta-proiecte-top
Contact

Barsan Constantin Mircea - Director Executiv

Telefon: 0744-636591

Email: cmbirsan@yahoo.com

Sediul: Localitatea: Vintu de Jos, Str. Lucian Blaga, Nr.20, Comuna Vintu de Jos, Jud Alba

Program

Luni – Vineri 8:30 – 16:30

Relatii cu Publicul

Telefon: 0258/760480
Luni -Vineri 9:00 – 14:00